«

Mar 16

Vad är oneliners och hur används de av copywriters?

”Because I’m worth it!” Vilket företag eller typ av produkt tänker du på nu? Detta är ett bra exempel på en framgångsrik oneliner, skapad i en reklam för L’Oréal redan år 1973. Dessa fyra ord uttrycker både vad företaget säljer och vad kunden vill ha, en känsla av att vara värd och uppskattning. En oneliner är copywriterns chans att göra det viktiga första intrycket. Det finns inte många sekunder att göra intryck på en potentiell köpare och en perfekt oneliner behöver slagkraft och kunna påverka på djupet. Vilka ingredienser behövs i en oneliner för att uppnå detta och hur fungerar de egentligen?

Att sälja en känsla

Det sägs att med mördande reklam säljer allt eller hur är det egentligen? Syftet med reklam är att sälja en produkt men anledningen till att en kund köper en viss produkt, handlar om känslan eller upplevelsen. I exemplet från L’Oréal syftar onelinern på självvärde, en kund som köper parfymen får inte bara doften utan även ökad självkänsla. Ingrediensen som ingår i denna oneliner är känslan. Att förknippa en produkt med en känsla gör att den fastnar enklare i det undermedvetna, redo att plockas fram nästa gång köparen går förbi affären. Allt detta med endast fyra ord vilket är onelinerns andra ingrediens, att skriva kortfattat.

Lär känna idealkunden

Ett annat sätt som en oneliner kan fungera perfekt på är när orden slår an något hos konsumenterna. Nike’s ”Just do it” är perfekt formulerat för deras idealkund, en person som vill röja undan alla hinder och nå sina träningsmål. Företaget använder denna oneliner i varenda reklam för sina produkter. När den idrottsutövande kunden står framför hyllorna i skobutiken är denna fras så förknippad med varumärket Nike att den då väcker tävlingsinstinkten och onelinern är på god väg att lyckas. En oneliner är inte bara pynt på en affisch, utan det perfekta tillfället att göra ett bestående intryck som påverkar kunden att köpa varumärket.