«

»

Feb 03

Copywriter

En copywriter, eller på svenska: reklamskribent, arbetar med att tillsammans med formgivare och projektledare utveckla en reklamidé åt en kund. När de tillsammans har kommit på en idé arbetar copywritern med textinnehållet och formgivaren står för form och det visuella. Du hittar oftast en copywriter på en reklambyrå, men man kan också arbeta som frilanscopywriter eller ”inhouse” på ett företag. Arbetsformen kan då se något annorlunda ut. En copywriter kan arbeta med reklam i dagspress och magasin, reklamaffischer utomhus eller med manus till reklam på TV eller radio. Man kan även skriva reklam för webben och för särskilda broschyrer eller annat.

 

Såhär utbildar du dig till copywriter
Det finns många olika sätt att utbilda sig till copywriter på. Du kan till exempel läsa medie- och kommunikationsutbildningar på universitet och högskolor, eller varför inte journalistik? Är du ute efter en utbildning med en mer exakt inriktning på just copywriting finns det exempelvis på Berghs School of Communications i Stockholm. Denna utbildning kostar dock pengar. Ett annat alternativ är att söka sig till folkhögskolor. Där kan du läsa kortare kurser i journalistiskt skrivande, copywriting och andra former av skrivande, oftast mot en summa pengar. Generellt sett kan man säga att gratisutbildningar på exempelvis universitet oftast heter något annat än just copywriting, men behöver för det inte vara mindre relevanta för yrkesrollen. Läs på om alla möjliga utbildningar som handlar om journalistik, textskrivande, reklam, media och kommunikation så hittar du säkerligen något som passar dig!

Light bulb clipart

 

Exempel på en Copywriters arbete
Tänk dig att du har blivit anställd av ett byggvaruhus som säljer sina produkter online. Som copywriter kan då ditt arbete för dem innebära att tillsammans med en formgivare snappa upp det specifika med just detta företag. Ni ska därefter hitta en bra vinkel till den kampanj eller reklam de vill ha och sedan omvandla det till en säljande text och/eller bild. Det kan handla om att ta fram en slogan för företaget eller att arbeta med deras reklamkampanjer. Till exempel har de kanske en kampanj för alla badkar i deras sortiment just nu – men hur ska de marknadsföra detta textmässigt på bästa och mest intressanta sätt? Det blir ditt jobb som copywriter!