«

»

Maj 25

Arbeta som copywriter

Titeln copywriter är det vanligaste begreppet för att beskriva en reklamskribent. Yrket kan variera men handlar generellt om att producera slagfärdiga formuleringar som säljer in en viss produkt eller tjänst. Att arbeta som copy, vilket är förkortningen inom branschen, kan göras på olika sätt. Man kan både arbeta som frilansare, på en reklambyrå eller på en myndighet. Yrket är egentligen inte nytt i sig men har under senare år haft nöjet att bli ganska populärt. Idag är det många som vill arbeta som copywriter för att få chansen att jobba kreativt.

1200px-Ensvensktigerskylt2_djuramossaHur går det till?

Man kanske inte tänker på det, men runtom oss finns vardagliga saker som en copywriter har lagt sin hand på. När du sitter på ett café och läser information om kaffebönorna är det skickliga skribenter som har stått för formuleringarna så att du verkligen ska förstå hur gott och mustigt detta kaffe kommer smaka. Har du en produkt du vill sälja men vet inte riktigt hur det ska gå till? Du kan med fördel anlita webbyrå stockholm för framgång på nätet eftersom en byrå kan ta emot alla dina önskemål och forma en säljande informationstexten exakt som du vill ha den. En copywriter gör research på varan eller tjänsten och ser till att orden är positivt klingande och sökmässigt optimerade – Allt för att din produkt ska få många träffar när potentiella kunder söker på internet. En bra marknadsföring är en investering i din verksamhet, därför är det smart att anlita professionella.

Skämt och ordvitsar

Du har säkert sett vissa formuleringar på reklampelare och i annonser i tidningar som du antingen har fnyst eller skrattat åt. Åsikten är delad kring hur roliga ordvitsar egentligen är, men en sak är säker: det är en essentiell del i en copywriters jobb. Vitsiga copywriters finns på varje reklambyrå som arbetar med reklam och marknadsföring. Om en reklamskribent ska sälja in en glödlampa är möjligheten stor att hen kommer tala om ”lysande utsikter”, ”spännande produkter” och ”strålande priser”. En duktig copywriter som tycker om att ordvitsa hämtar nämligen många ord och uttryck från saker som kan associeras med produkten, i detta fall el, ström och spänning vilket är viktiga delar för att en glödlampa ska fungera. Om du vill arbeta som copywriter är det en god idé att söka inspiration i andra reklammakares arbeten, så att du hamnar i rätt känsla. Ett annat tips är att umgås flitigt med din pappa eller äldre män eftersom de ofta har en förkärlek till ordvitsar.